Petr Mach

Pozor! Biopaliva z řepky zvyšují škodlivé emise oxidů dusíku

15. 08. 2017 7:31:29
Média jsou plná článků o tom, že se chystá konec dieselových motorů, protože jejich zplodiny škodí zdraví víc, než zplodiny benzínových. To, co škodí ale ještě víc, jsou biopaliva z řepky.

Máte auto s dieselovým motorem a tankujete naftu? Asi jste si všimli titulků v médiích jako „Mnichov uvažuje o zákazu jízdy dieselových aut“, „Soumrak naftových motorů se blíží“, „Zákaz dieselů ve Stuttgartu se blíží“.

Máte diesel? Budete platit víc už za rok

Tažení proti dieselům pocítí už příští rok i čeští řidiči, když pojedou přes Německo. Nově budou muset platit dálniční známku, a to minimálně o 1000 korun dražší u aut s dieselovým motorem než s benzínovým motorem a do některých měst vůbec nebudete smět vjet.

Diesely jsou zkrátka na pranýři, protože se ukazuje, že spalováním nafty se uvolňuje více škodlivých oxidů dusíku, než spalováním benzínu.

Zdraví šlo stranou, důležité byly zisky z biopaliv

Na rozdíl od emisí oxidu uhličitého (CO2), který není pro lidské zdraví škodlivý (omezuje se kvůli předpokládanému vlivu na globální oteplování), oxidy dusíku (NOx) škodí přímo lidskému zdraví a dráždí dýchací cesty.

Jenže lidské zdraví šlo stranou, protože politici upřednostnili snižování emisí CO2. A diesely mají nižší spotřebu paliva a tedy i CO2.

Byli to politici, kdo zapříčinil rozšíření dieselů a kdo tím ohrozil lidské zdraví. Automobilky byly různými legislativními kroky tlačeny ke snižování emisí CO2, a bylo to právě na úkor vyšších emisí NOx. Politici spotřebitele lákali i na nižší spotřební daň. Ta u nás na litr benzínu činí 12,84 Korny, zatímco na naftu jen 10,95 Kč a nafta je tak u stojanů o dvě koruny levnější a kompenzuje tak vyšší pořizovací náklady dieselových motorů. V důsledku toho se diesely, které bývaly u osobních aut raritou, co do počtu vyrovnaly s benzínovými motory.

Jednoduše řečeno, politici lidem vecpali naftové motory.

A někteří na tom dobře vydělávají. Do nafty se přimíchává na základě zákona 6 % řepkového oleje. Jeho největším výrobcem u nás je Agrofert=Babiš.

Čím více lidí jezdí na naftu, tím více Agrofert udá řepkového oleje, a tím větší má Babiš zisky.

Biopaliva škodí nejvíc

Přimíchávání biopaliv bohužel navíc škodlivé důsledky oxidů dusíku zvětšuje.

Metylester řepky olejné, který nám Babiš cpe do motorů, má ještě větší emise oxidů dusíku než běžná nafta a škodí tak našemu zdraví. Škodlivý oxid dusíku vzniká při spalování reakcí oxidu v naftě s atmosférickým dusíkem. Jak se lze dočíst ve studii Vysoké školy chemicko-technologické, Ústavu technologie ropy a alternativních paliv, „Vyšší obsah kyslíku a nižší obsah aromatických sloučenin v bionaftě, potažmo i ve směsné motorové naftě ...způsobuje vyšší emise NOx.“

Jak paradoxní, když zákon, který nařizuje přimíchávání 6 % řepkového oleje do nafty, se jmenuje „Zákon o ochraně ovzduší“. Nešlo o ochranu ovzduší. Šlo o byznys. Babiš se netajil tím, že si tento zákon u poslanců napříč stranami prolobboval. Lidské zdraví totiž není to, co by ho zajímalo. Zajímalo ho jen to, že na povinném přimíchávání vydělává miliony.

Dost bylo řepky!

Než zakazovat naftové motory, měli by politici udělat okamžitě jednu věc. Zrušit už konečně to nesmyslné přimíchávání biopaliv do nafty.

Snížíme tím emise oxidů dusíku, lidé v naší zemi budou dýchat čistší vzduch a děti budou mít méně dýchacích potíží.

Souhlasíte?

Autor: Petr Mach | karma: 43.29 | přečteno: 3012 ×
Poslední články autora