Petr Mach

EU migranty dováží, místo aby Evropu před ilegální migrací chránila

23. 01. 2017 9:21:10
Agentura Frontex má pomáhat členským státům s ostrahou vnější hranice. Místo ochrany před ilegální migrací ale nabírá migranty na lodě u břehů Libye a vozí je do Evropy. Podle mě tím EU překračuje své pravomoci a žádám vysvětlení.

Jako poslanec Evropského parlamentu mám tzv. právo interpelace – můžu klást Evropské komisi dotazy a ona má povinnost mi na ně odpovídat. Nedávno jsem položil i velmi důležitý dotaz, který se týká mého vážného podezření, že Evropská unie překračuje svoji pravomoc v oblasti ochrany hranic a poškozuje tím všechny obyvatele Evropy.

Schengen měl zaručit ochranu vnější hranice

Většina států unie tvoří tzv. Schengenský prostor – státy se domluvily, že si ušetří hlídání hranic uvnitř EU, když budou dobře hlídány hranice vnější. Ostraha vnější hranice je odpovědností členských států na vnější hranici a agentura EU Frontex jim v tom má pomáhat. To celé by mohl být dobrý nápad, kdyby ochrana vnější hranice fungovala.

Ochrana hranic ale nefunguje – po Evropě se volně pohybuje přes milion ilegálních migrantů, kteří přišli přes Řecko a Itálii a jejichž totožnost je nejasná. Mnoho z nich inklinuje k Islámskému státu, teroristické organizaci z Blízkého východu a mnoho z nich v Evropě již spáchalo teroristické útoky. EU a státy na okraji unie totálně selhaly v zajištění základní podmínky bezpečnosti – ostraze vnějších hranic – a ohrozily tak na dlouhou dobu bezpečnost a budoucnost všech obyvatel Evropy.

EU ale migranty dováží, místo aby hranice chránila

Dlouhodobě ale čteme v médiích zprávy, jako je např. tato: Italská pobřežní stráž zachránila u libyjských břehů 3300 migrantů. Píše se zde např.: „Více než 3300 migrantů bylo v neděli při 36 operacích zachráněno z vod Středozemního moře u pobřeží Libye...Na záchranných operacích se kromě italské pobřežní hlídky podílelo také námořnictvo, plavidla evropské agentury Frontex.“

Jak to, že se agentura EU Frontex podílí na výpravách k libyjským břehům – tisíce mil od hranic EU, aby tam lovila migranty z gumových člunů a vozila je do Evropy? Copak to má EU od členských států a jejich občanů za úkol? Nemá!

EU zřídila agenturu Frontex na to, aby pomáhala státům Schengenského prostoru hlídat vnější hranici EU. Její poslání vystihuje např. tento odstavec z Nařízení č. 2007/2004, kterým byla zřízena agentura Frontex.

„Berouc v úvahu, že za kontrolu a ostrahu vnějších hranic odpovídají členské státy, agentura ...zajištěním koordinace činností členských států při provádění těchto opatření...přispívá k účinné, vysoké a jednotné úrovni kontroly osob a ostrahy na vnějších hranicích členských států.“

Kromě koordinace politiky členských států při ochraně hranic má agentura dále poskytovat výzkum, analýzy a „nezbytnou pomoc pro organizaci společných návratových operací prováděných členskými státy a určit osvědčenou praxi k získání cestovních dokladů a k vyhoštění státních příslušníků třetích zemí neoprávněně pobývajících na území členských států.“

Agentura Frontex má zkrátka pomáhat státům EU s ostrahou hranic a rozhodně nemá mandát vyplouvat mimo pobřežní vody zemí EU a provádět humanitární záchranné operace.

Viním EU z překračování pravomocí a zneužívání peněz

Evropská unie se tedy podílí na importu migrantů do EU, aniž by k tomu měla mandát.

V právním státě má platit zásada, že úřad smí dělat jen to, co je mu uloženo. Jinak jde o překročení pravomocí, o zneužití peněz daňových poplatníků a o pošlapání principů právního státu.

Jako poslanec mám právo interpelovat Evropskou komisi.

Vznesl jsem tedy v září 2016 tento dotaz:

Podle veřejně dostupných informací podniká agentura Frontex u břehů severní Afriky (obzvláště pak Libye) „záchranné“ operace, pátrá po člunech a lodích běženců a následně je převáží na území Evropské unie. V této souvislosti mám na Komisi následující otázky:

1. V jaké vzdálenosti od afrických břehů „záchranné“ operace probíhají?

2. Na jakém právním základě Frontex takovýmto způsobem jedná?

Mám za to, že nařízení Rady (ES) č. 2007/2004 o zřízení Evropské agentury pro řízení operativní spolupráce na vnějších hranicích členských států Evropské unie obsahuje v článku 2 taxativní výčet hlavních úkolů agentury FRONTEX a že žádné ustanovení nařízení Rady č. 2007/2004 agentuře Frontex neumožňuje jednat výše uvedeným způsobem.

3. Neshledává Komise import běženců z vod nenáležících do území členských států EU jako porušení primárního cíle agentury Frontex chránit vnější hranici Unie a bojovat proti nelegální imigraci?

A jaká je odpověď EU?

Evropská komise mi jako poslanci podle odst. 5 čl 130 Jednacího řádu musí odpovědět do 6 týdnů. Můj dotaz ohledně Frontexu ale zůstává nezodpovězený již více než čtyři měsíce.

Pouze mi odpověděla kancelář parlamentu, že můj dotaz je nekorektní, že sousloví „import běženců“, které mám v posledním odstavci, by mohlo být urážlivé. Doporučili mi, ať změním výraz „import běženců“ na neutrálnější výraz „sbírání běženců.“ To jsem udělal. Poslal jsem tedy Komisi tento upravený dotaz:

Neshledává Komise sbírání běženců z vod nenáležících do území členských států EU jako porušení primárního cíle agentury Frontex chránit vnější hranici Unie a bojovat proti nelegální imigraci?

A dál několik měsíců čekám na odpověď. Budu vás, milí občané, informovat, jakmile mi Komise odpoví.

Jasné je jedno: EU svoji roli při ostraze hranic neplní a neplní ji ani Itálie a Řecko, nemůže tedy fungovat ani Schengenská dohoda.

Autor: Petr Mach | karma: 43.48 | přečteno: 2821 ×
Poslední články autora